De marketing W’s
Nog voordat de opnames van een film gestart worden en eigenlijk zelfs al voordat je bij Clip Cowboys aanklopt om een film te laten maken, zullen eerst de vijf W’s van de marketing beantwoord moeten worden.

 

Waarom?
Waarom heb je de film nodig? Je laat een film immers niet produceren omdat het ‘leuk is’ . Als het goed is heb je een duidelijk doel voor ogen. Wat hoop je met de film te bereiken? Wil je nieuwe klanten trekken? Ben je opzoek naar nieuw personeel? Wil je aandacht voor een evenement? Wil je een product of dienst lanceren of wil je de deelnemers aan een congres een leuke herinnering bieden in de vorm van een event-verslag? Dit zijn slechts een klein aantal redenen waarom je een film kan laten maken. Het is bijna een must om voor jezelf een goed en duidelijk antwoord op deze vraag te geven.

Wie?

Wie is jouw doelgroep en wie ben je zelf? Om deze vraag te beantwoorden zou je bijvoorbeeld een klantprofiel kunnen opstellen. Soms kan het lastig zijn om een duidelijke doelgroep te omschrijven want misschien wil je wel meerdere doelgroepen bereiken bijvoorbeeld het eigen personeel en je klanten. Helaas is het zo dat het in de praktijk lastig zal zijn om meerdere doelgroepen in een film te bereiken. Elke doelgroep vraagt immers om een andere inhoud of een andere toon van benadering. De vraag wie ben jij zelf is niet minder belangrijk want wat wil jij uitstralen? Wat is uniek aan jouw organisatie en wat is jouw motivatie?

Wat?
Wat wil je met de film bereiken? Wil je nieuw personeel werven? Wil je kennis overbrengen? Wil je iets verkopen of wil je dat mensen jouw Website bezoeken? Als je deze vragen weet te beantwoorden kan je een duidelijke ‘call to action’ bepalen. Deze ‘call to action’ kan zelfs letterlijk in een film verwerkt worden: ‘Wil jij meer informatie over dit nieuwe product? Klik dan hier’.

Waar?
Waar ga je de film publiceren? Op je website? Op je eigen YouTube kanaal of op je LinkedIn pagina? Waar kan jij de doelgroep het beste bereiken?

Wanneer?
Wanneer wil je de film op laten nemen en wanneer wil je de film lanceren? Het is bijvoorbeeld niet zinvol om een film te laten maken als je weet dat je over twee maanden een nieuw bedrijfslogo op de kleding van het personeel hebt of als je weet dat over een paar maanden naar een nieuw bedrijfspand gaat verhuizen. Je kan er ook aan denken om een serie films te laten produceren zodat je bijvoorbeeld elke eerste maandag van de maand een film kan lanceren. Voor dit soort series kan Clip Cowboys overigens een heel gunstig ‘abonnement’ aanbieden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een serie films die elke maand met een nieuwsbrief meegezonden kan worden.

Welke wijze?
Het antwoord op de vraag op welke wijze je jouw doelgroep gaat bereiken is heel simpel: Met een film van Clip Cowboys natuurlijk!

Voorbeeld 1 (vacature):
Waarom? Ik zoek nieuw personeel.
Wie? Ik zoek een ICT specialist op HBO niveau.
Wat? Een uitdagende functie in een prettige werkomgeving.
Waar? Ik wil de film inzetten op LikedIn en op een aantal Facebook groepen waar ICT-ers actief zijn.
Wanneer? Ik zoek per direct goed personeel.
Welke wijze? Met een goede film gemaakt door Clip Cowboys!

Voorbeeld 2 (product):
Waarom? Ik wil een nieuw product onder de aandacht van nieuwe klanten brengen.
Wie? Auto liefhebbers.
Wat? Een nieuwe elektrische auto.
Waar? Ik wil de film inzetten op zowel Facebook als op Instagram.
Wanneer? Over twee maanden want rond die periode is er ook een grote autobeurs.
Welke wijze? Met een goede film gemaakt door Clip Cowboys.

Deze vijf marketing W’s moeten voor aanvang van de opnames bepaald worden omdat je hiermee samen met Clip Cowboys kan besluiten welk soort film voor jou het beste zal werken.

De journalistieke W’s
Bij het invullen van deze W’s komt de kracht van Clip Cowboys naar voren want dit zijn de journalistieke vragen die in een film beantwoord moeten worden. Je kan stellen dat als deze W’s in een film beantwoord worden, de film qua inhoud in ieder geval in orde is.

 

Wat?
Wat doe je? Wat bied jij aan? Waar gaat de film eigenlijk over? Ben je bijvoorbeeld op zoek naar nieuw personeel en om welke functie gaat het dan? Of wat voor dienst bied jij aan?

Wie?
Wie ben jij of wie is jouw organisatie? En voor wie is jouw product of evenement bedoeld?

Waarom?
Waarom doe je dit en waarom is jouw oplossing zo uniek en goed?

Welke wijze?
Hoe werkt dat dan precies en hoe doe je dat dan?

Waar?
Waar ben je met je bedrijf gevestigd en waar kan men jou bereiken? Maar ook: waar lever jij jouw diensten? Alleen in Noord-Holland of denk je groter en ga je de hele wereld over?

Wanneer?
Wanneer is het bedrijf gestart of wanneer vindt dat evenement dan plaats?

Voorbeeld 1 (vacature):
Wat? Wij zijn op zoek naar toptalent op het gebied van security die goed Duits kan spreken en ons team kan versterken.
Waarom? Wij zijn opzoek naar nieuw personeel omdat wij gaan uitbreiden.
Wie? Wij zijn in Nederland de grootste specialist in cyber security.
Waar? Wij zijn gevestigd in Alkmaar maar hebben ook een vestiging in Dusseldorf dus je kan ook daar aan het werk gaan.
Welke wijze? In de eerste maand zal je een interne opleiding gaan volgen en daarna zal je het eerste jaar begeleid worden door een senior security expert
Wanneer? Wij zoeken jou nu! Klik hier om direct te solliciteren.

Voorbeeld 2 (product):
Wat? Een nieuwe elektrische auto.
Waarom? Met alle nieuwe milieu maatregelen kan je niet meer om elektrisch rijden heen.
Wie? Wij zijn D.E.C. – Dutch Electric Car: een nieuwe speler in de automotive branche.
Welke wijze? De auto is voor 80% gemaakt van ultra licht carbon fiber en de motor is ontwikkeld door een dochteronderneming in Liverpool (Engeland)
Waar? Onze auto’s worden  in samenwerking met de TU Delft geproduceerd op onze hightech campus in Den Haag.
Wanneer? Vier jaar geleden zijn we begonnen met de eerste schetsen voor deze nieuwe auto en over twee weken zal deze gelanceerd worden tijdens de Autobeurs in Genève.

 

Dit ebook is je gratis aangeboden door Staalwol Film