Kort is beter

De trend is om een film steeds korter te maken; de spanningsboog van de gemiddelde kijker is immers erg kort. Zeker bij het inzetten via social media is deze stelling meestal de waarheid. Helaas gebeurt het tijdens de voorbesprekingen van een productie te vaak dat iemand roept: ‘De film mag maximaal een halve minuut duren!’ De vraag is of je dit vooraf al zo makkelijk kan stellen. Wat is het verhaal, wat is de doelgroep en wat is de boodschap van een film zijn punten die uiteindelijk de lengte van een film zullen bepalen.

 
Als er een film wordt gemaakt voor een hele specifieke doelgroep die zich juist heel goed wil informeren over een bepaald onderwerp, dan zal de kijker zonder problemen vijf minuten of zelfs langer geboeid blijven kijken. Zo zitten er in het portfolio van Clip Cowboys films die als doel hebben om mensen die aan de ziekte MS lijden te informeren. Deze doelgroep is bijvoorbeeld op zoek naar hele specifieke informatie die zich niet in een knallende clip van dertig seconden laat vertellen.
 
 

 

 

Prikkel

Het blijft natuurlijk wel een feit dat de film ten alle tijden de aandacht vast zal moeten houden. Je hebt er immers niets aan als een kijker na een paar seconden de film al wegklikt. Dat is ook de reden waarom Clip Cowboys bij elke productie minimaal twee films aanlevert. De eerste film is de lange versie van de film: deze bevat alle informatie die de opdrachtgever wil verspreiden. Naast deze ‘lange film’ zal er altijd een korte promo/teaser geleverd worden. Deze korte promo heeft een lengte die meestal rond de 30-40 seconden zal liggen. Met deze teaser kan een kijker ‘getriggerd’ worden om de lange versie van de film te kijken. In een teaser kan bijvoorbeeld een ‘call to action’ opgenomen worden in de vorm van een link. Bijvoorbeeld: ‘Wil jij solliciteren naar deze vacature? Klik dan op deze link!’
 
 
 

De doelgroep en het doel

Uiteindelijk zal je bij het bepalen van de lengte eerst moeten weten wat de doelgroep is. Heb je een verhaal voor mensen die echt de inhoud in willen duiken of gaat het om een vlotte boodschap waarmee je bijvoorbeeld een evenement onder de aandacht wil brengen? Je kan stellen dat een introductiefilm die je bijvoorbeeld op een website gebruikt ongeveer 1 minuut kan duren. Langer kan wel maar dan moet je jezelf afvragen of mensen die film wel helemaal uit willen kijken. Gaat het om een instructiefilm dan kan de lengte juist langer zijn. Sterker, het kan voor de kijker teleurstellend zijn als een introductie meer vragen opwerpt dan dat deze beantwoordt.
 
Het bepalen van de doelgroep is tijdens het gehele productie-proces sowieso een van de belangrijkste dingen. Dit is ook een van de eerste vragen die tijdens het eerste voorgesprek gesteld zal gaan worden. Niet alleen omdat je daarmee de lengte kan bepalen maar ook omdat dit bepalend is voor de inhoud van de film.
 
 
 
 

Welke kanalen?

De manier waarop de film verspreid gaat worden kan ook bepalend zijn bij het maken van de keuze, al is het maar omdat bijvoorbeeld Twitter de volgende lengtes hanteert: een minimale lengte van een halve seconde en een maximale lengte van twee minuut twintig. LinkedIn hanteert echter weer een maximale lengte van tien minuten! Je kan jezelf afvragen of LinkedIn wel het medium is om een film met een lengte van tien minuten mee te verspreiden. Want wees eerlijk: als jij LinkedIn bezoekt, hoe lang blijf jij daar dan hangen? Wat wel duidelijk is, is dat je bericht als film eerder bekeken zal worden dan een bericht dat alleen uit een lap tekst bestaat.
 
Bij Instagram is het allemaal wat ingewikkelder. Daar worden verschillende ‘regels’ gehanteerd. Een Instagram Feed video kan een lengte van drie seconden tot één minuut hebben. Een Instagram Story video weer maximaal vijftien seconden en een film op IGTV mag een lengte hebben van vijftien seconden tot tien minuten, waarbij het voor sommige accounts zelfs mogelijk is om films met een lengte van een vol uur te uploaden. Kortom, de grens van vijftien seconden tot anderhalve minuten lijkt hierin een goede keuze. Onderzoek heeft aangetoond dat het kantelpunt bij de meeste kijkers rond de twee minuten ligt.
 
 
 

En langer dan?

Je kan er vanuit gaan dat films met een langere lengte dan bijvoorbeeld twee minuten via andere kanalen verspreid zullen worden, bijvoorbeeld via YouTube of Vimeo. Omdat er bij Clip Cowboys volgens het Shoot ’n Run principe gewerkt wordt, moet je uiteindelijk uitgaan van films met een maximale lengte van vier minuten. Voor langere films is over het algemeen simpelweg een langere productietijd nodig en moet je gaan denken in hele draaidagen of zelfs meerdaagse opnames. Deze films worden door Staalwol Film geproduceerd.
 
 
 

Wees niet bang!

Hoe korter hoe beter. Wees niet bang om bepaalde informatie niet in een film te verwerken. Natuurlijk vertel je met enthousiasme en trots, maar het kan geen kwaad om mensen te ‘teasen’ en nieuwsgierig te maken naar meer informatie. Laat de lengte en de inhoud van de film geen hoofdbreker worden. Vanuit Clip Cowboys zullen wij de gehele productie van A tot Z begeleiden en alle hindernissen voor jou wegnemen!

Dit ebook is je gratis aangeboden door Staalwol Film